چگونه‌ علائم خرابی پلوس را تشخیص دهیم و از هزینه‌های‌سنگین جلوگیری کنیم؟

آیا تاکنون در حین رانندگی متوجه صدای غیرعادی یا لرزش‌های ناگهانی در خودروی خود شده‌اید؟ علائم خرابی پلوس یکی از رایج‌ترین مشکلات فنی است که بسیاری از رانندگان به آن توجه نمی‌کنند. با توجه به نقش حیاتی پلوس در انتقال نیرو به چرخ‌ها، خرابی این قطعه می‌تواند به سرعت باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد خودرو شود.
این مقاله راهنمایی تخصصی برای شناسایی علائم خرابی پلوس، علت‌های اصلی آن و نحوه پیشگیری از خرابی‌های بیشتر است. با مطالعه این راهنما، اطلاعات کاربردی درباره کاربرد پلوس و تاثیرات خرابی آن بر بخش‌های دیگر خودرو خواهید یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده سایر مقالات، به بلاگ سایت گیرپاژ مراجعه کنید.

پلوس چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

پلوس یکی از اجزای حیاتی سیستم انتقال قدرت خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌ها را برعهده دارد. این قطعه با متصل کردن دیفرانسیل به چرخ‌ها، امکان چرخش آن‌ها را فراهم می‌کند. عملکرد صحیح پلوس نقش بسیار مهمی در روان بودن حرکت خودرو دارد، به ویژه در زمان چرخش و تغییر جهت. خرابی پلوس می‌تواند تأثیر منفی بر سیستم انتقال قدرت داشته باشد و موجب بروز مشکلات مختلفی شود.
این قطعه به‌ویژه در خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد بیشتری دارد، چرا که پلوس وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلویی را بر عهده دارد.

علائم خرابی پلوس خودرو

تشخیص به‌موقع علائم خرابی پلوس می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر در خودرو جلوگیری کند. پلوس‌ها به دلیل فشار زیاد و تنش‌های مداوم، ممکن است دچار آسیب شوند. این علائم معمولاً به شکل نشانه‌هایی در عملکرد خودرو بروز می‌کنند.

صدای تق تق در هنگام دور زدن

یکی از علائم رایج خرابی پلوس، شنیدن صدای تق تق در زمان دور زدن خودرو است. این صدا معمولاً ناشی از خرابی سه شاخه پلوس یا بلبرینگ پلوس است که باعث عدم روانی در چرخش پلوس می‌شود.

لرزش خودرو در سرعت‌های بالا

لرزش خودرو در سرعت‌های بالا می‌تواند نشانه‌ای از خرابی پلوس باشد. این لرزش معمولاً به دلیل ناهماهنگی در انتقال نیرو و خرابی قطعات داخلی پلوس رخ می‌دهد.

روغنی شدن اطراف پلوس

یکی دیگر از علائم خرابی پلوس، مشاهده روغن در اطراف محل اتصال پلوس به گیربکس است. این مشکل ممکن است به دلیل پارگی گردگیرها و نشت روغن از اطراف آن‌ها باشد.

علت خرابی پلوس خودرو چیست؟

خرابی پلوس می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آن‌ها ناشی از استفاده نادرست از خودرو و برخی دیگر به علت فرسودگی طبیعی قطعات است.

پارگی گردگیر پلوس

گردگیرهای پلوس وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل پلوس را بر عهده دارند. پارگی این گردگیرها باعث ورود آلودگی به داخل پلوس و در نهایت خرابی آن می‌شود.

کشیدن غیر اصولی ترمز دستی

کشیدن ترمز دستی در حال حرکت یا با سرعت بالا، می‌تواند باعث ایجاد تنش زیاد بر روی پلوس‌ها شده و در نهایت منجر به خرابی آن‌ها شود.

رها کردن یکباره کلاچ

رها کردن یکباره کلاچ نیز می‌تواند باعث ایجاد ضربه‌های شدید به پلوس شود. این عمل فشار زیادی به قطعات پلوس وارد کرده و در درازمدت باعث فرسایش و خرابی آن می‌شود.

نشانه‌های خرابی سه شاخه پلوس

سه شاخه پلوس یکی از قطعات مهم سیستم انتقال قدرت خودرو است که نقش کلیدی در حرکت چرخ‌ها دارد. این قطعه با کمک به چرخش و انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ‌ها، حرکت روان خودرو را تضمین می‌کند. با خرابی سه شاخه پلوس، عملکرد خودرو دچار اختلال می‌شود و علائمی خاص نمایان می‌شود که در صورت عدم توجه به آن‌ها، ممکن است منجر به آسیب‌های جدی‌تر در سیستم جلوبندی و دیگر قسمت‌های خودرو شود.
یکی از اولین نشانه‌های خرابی سه شاخه پلوس، لرزش خودرو در سرعت‌های بالا است. این لرزش به دلیل عدم تعادل در انتقال قدرت به چرخ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند به مرور زمان باعث فرسایش و خرابی دیگر قطعات خودرو شود.

نشانه‌های خرابی بلبرینگ پلوس

بلبرینگ پلوس یکی از قطعات حیاتی سیستم انتقال قدرت خودرو است که باعث حرکت روان و بدون اصطکاک پلوس می‌شود. این قطعه با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک، به کارکرد بهینه و طولانی‌مدت خودرو کمک می‌کند. خرابی بلبرینگ پلوس می‌تواند علائمی را در خودرو ایجاد کند که در صورت نادیده گرفتن آن‌ها، منجر به آسیب‌های جدی به دیگر اجزای خودرو می‌شود.
یکی از اولین نشانه‌های خرابی بلبرینگ پلوس، صدای غیرعادی در هنگام حرکت خودرو است. این صدا معمولاً به‌صورت زوزه یا وزوز از ناحیه چرخ‌ها شنیده می‌شود و با افزایش سرعت خودرو شدت می‌گیرد. این صدا نشان‌دهنده آن است که بلبرینگ به دلیل فرسایش یا خرابی دیگر قادر به کاهش اصطکاک به‌طور مؤثر نیست.

خطرات خرابی پلوس

علاِئم خرابی پلوس یکی از مشکلات جدی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که می‌تواند خطرات متعددی برای راننده و سرنشینان به همراه داشته باشد. پلوس وظیفه انتقال قدرت از گیربکس به چرخ‌ها را بر عهده دارد و هر گونه خرابی در این قطعه می‌تواند عملکرد خودرو را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
این خرابی علاوه بر آسیب به اجزای دیگر، می‌تواند امنیت خودرو را نیز به خطر بیندازد. خرابی پلوس می‌تواند خطرات جدی برای خودرو و سرنشینان ایجاد کند. این خطرات شامل موارد زیر است:

قفل شدن چرخ‌ها

یکی از خطرات مهم خرابی پلوس، قفل شدن ناگهانی چرخ‌ها به دلیل عدم انتقال صحیح نیرو است که ممکن است باعث از دست رفتن کنترل خودرو شود.

خرابی گیربکس و فرمان

خرابی پلوس می‌تواند به گیربکس و فرمان خودرو نیز آسیب برساند. وقتی پلوس نتواند نیرو را به‌درستی منتقل کند، فشار مضاعفی به گیربکس وارد می‌شود.

پیشگیری از خرابی پلوس

پیشگیری از خرابی پلوس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم انتقال قدرت خودرو، نه‌تنها از هزینه‌های سنگین تعمیرات جلوگیری می‌کند، بلکه باعث افزایش عمر خودرو و بهبود عملکرد آن نیز می‌شود. با رعایت چندین نکته و بررسی‌های منظم، می‌توان از آسیب‌های جدی به پلوس جلوگیری کرد.
در ادامه، به برخی از روش‌های مؤثر برای پیشگیری از علائم شل شدن پلوس اشاره می‌شود:
• بررسی مرتب گردگیرها برای جلوگیری از ورود گرد و غبار
• عدم حمل بار بیش از حد بر روی خودرو، که می‌تواند به پلوس‌ها فشار وارد کند.

هزینه‌های تعمیر پلوس

هزینه‌های تعمیر پلوس به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل می‌توانند شامل نوع خودرو، شدت خرابی، و محل تعمیر باشند. به طور کلی، هزینه‌های مربوط به تعمیر پلوس می‌تواند متغیر باشد، اما موارد زیر به عنوان فاکتورهای اصلی در هزینه تعمیر پلوس تأثیرگذار هستند:
• نوع خودرو: خودروهای لوکس و وارداتی معمولاً هزینه تعمیر بیشتری دارند، زیرا قطعات یدکی آن‌ها گران‌تر و کمیاب‌تر هستند.
• میزان خرابی پلوس: اگر خرابی فقط در قسمت‌های جزئی مانند بلبرینگ یا گردگیر باشد، هزینه کمتر خواهد بود؛ اما اگر نیاز به تعویض کامل پلوس باشد، هزینه بالاتر خواهد رفت.
• نوع قطعه تعویضی: استفاده از قطعات اورجینال نسبت به قطعات متفرقه هزینه بیشتری دارد، اما دوام و کیفیت بالاتری نیز ارائه می‌دهد.
• محل تعمیرگاه: تعمیرگاه‌های واقع در مناطق شهری بزرگ معمولاً هزینه‌های بیشتری نسبت به مناطق کوچکتر دارند.

تاثیر خرابی پلوس بر سیستم جلوبندی خودرو

علائم خرابی پلوس به‌طور مستقیم بر سیستم جلوبندی خودرو تأثیر می‌گذارد. پلوس بخشی از سیستم انتقال قدرت است که با جلوبندی در ارتباط است و هرگونه خرابی در این قطعه می‌تواند موجب ایجاد لرزش‌ها و خرابی‌های زنجیره‌ای در سیستم جلوبندی شود.
به طور مثال، خرابی پلوس می‌تواند باعث خرابی بلبرینگ‌های چرخ و همچنین اجزای مختلف دیگر مانند بازوهای تعلیق شود. در صورت عدم تعمیر به‌موقع، این خرابی‌ها باعث کاهش کنترل بر خودرو می‌شود و ممکن است منجر به آسیب به دیگر اجزای حیاتی مانند سیستم تعلیق و فرمان شود.

نشانه‌های خرابی مشعلی پلوس

مشعلی پلوس یکی از اجزای مهم در عملکرد پلوس است که در صورت خرابی، می‌تواند نشانه‌های مختلفی در خودرو بروز دهد.

لرزش خودرو در سرعت‌های بالا

یکی از علائم خرابی مشعلی پلوس، لرزش خودرو در سرعت‌های بالا است. این لرزش‌ها معمولاً به دلیل ناهماهنگی در انتقال نیرو از پلوس به چرخ‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند تأثیر منفی بر کنترل خودرو داشته باشد.

تقه زدن گیربکس

تقه زدن گیربکس هنگام تغییر دنده یا حرکت خودرو نیز از نشانه‌های خرابی مشعلی پلوس است. این صدا ناشی از عدم اتصال صحیح مشعلی پلوس به گیربکس است که می‌تواند به خرابی گیربکس و دیگر اجزای مرتبط منجر شود.

چرا باید علائم خرابی پلوس را جدی بگیریم؟

علائم خرابی پلوس نباید نادیده گرفته شوند، زیرا این قطعه نقشی کلیدی در عملکرد روان خودرو دارد. خرابی پلوس می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی در سیستم جلوبندی و گیربکس شود. علاوه بر آن، عدم توجه به علائم خرابی می‌تواند به افزایش هزینه‌های تعمیرات خودرو و حتی به خطر افتادن ایمنی سرنشینان منجر شود.
برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر، باید به محض مشاهده علائمی نظیر لرزش، صداهای غیرعادی و روغن‌ریزی در نزدیکی پلوس، به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

مراحل تعویض پلوس خودرو

تعویض پلوس یکی از مراحل مهم نگهداری خودرو است که باید به دقت انجام شود. این فرایند معمولاً شامل مراحل زیر است:

برداشتن چرخ‌ها

در مرحله اول، چرخ‌های خودرو باید برداشته شوند تا دسترسی به پلوس ممکن شود. این کار معمولاً با استفاده از جک خودرو و باز کردن پیچ‌های چرخ انجام می‌شود.

جداسازی پلوس قدیمی

پس از برداشتن چرخ‌ها، پلوس قدیمی با باز کردن اتصالات و پیچ‌های مربوطه جدا می‌شود. در این مرحله باید مراقب بود که آسیب بیشتری به سایر اجزای خودرو وارد نشود.

تفاوت علائم خرابی پلوس در خودروهای مختلف

نشانه خرابی پلوس می‌تواند بسته به نوع و مدل خودرو متفاوت باشد. خودروهای مختلف ممکن است نشانه‌های مختلفی از خرابی پلوس را بروز دهند، که این موضوع به نوع سیستم انتقال قدرت و جلوبندی آن‌ها بستگی دارد.

نشانه خرابی پلوس در خودروهای سمند و پژو

در خودروهای سمند و پژو، خرابی پلوس معمولاً با صداهای غیرعادی در هنگام دور زدن و لرزش‌های محسوس در فرمان هنگام شتاب‌گیری همراه است. این علائم به دلیل طراحی خاص سیستم جلوبندی این خودروها به‌طور ویژه مشاهده می‌شود.

علائم خرابی پلوس در خودروهای وارداتی

در خودروهای وارداتی، خرابی پلوس بیشتر به صورت لرزش‌های ناگهانی در سرعت‌های بالا و نشت روغن در اطراف گردگیرها مشاهده می‌شود. این نشانه‌ها معمولاً به دلیل فشارهای بیشتری که به پلوس وارد می‌شود، بروز می‌کنند و نیازمند توجه ویژه هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله، با علائم خرابی پلوس آشنا شدیم و فهمیدیم که این مشکل چگونه می‌تواند بر عملکرد کلی خودرو تاثیر بگذارد. خرابی پلوس علاوه بر ایجاد لرزش‌های غیرعادی و صداهای تقه، ممکن است به خرابی سیستم جلوبندی و افزایش هزینه‌های تعمیرات منجر شود.
اگر به موقع به این علائم توجه نکنیم، خطرات جدی‌تری مثل قفل شدن چرخ‌ها یا خرابی گیربکس خودرو نیز وجود دارد. برای پیشگیری از این مشکلات، بررسی دوره‌ای پلوس و گردگیرهای آن ضروری است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره تعمیرات خودرو و مراقبت‌های لازم بدانید، به سایت گیرپاژ مراجعه کنید و از مقالات تخصصی ما بهره ببرید.

سوالات متداول

علائم خرابی پلوس چیست؟

لرزش در سرعت‌های بالا، صدای تقه هنگام چرخش و روغنی شدن اطراف پلوس از نشانه‌های اصلی خرابی پلوس هستند.

هزینه تعمیر پلوس چقدر است؟

هزینه تعمیر پلوس بسته به نوع خودرو و شدت خرابی متفاوت است، اما معمولاً بین 3 تا 8 میلیون تومان متغیر است.

آیا خرابی پلوس باعث خرابی گیربکس می‌شود؟

بله؛ خرابی پلوس می‌تواند به گیربکس آسیب بزند و در صورت بی‌توجهی باعث مشکلات جدی در انتقال قدرت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *